söndag 7 november 2010

I´m Back!!!!

Hej!

Nu när jag har startat ett helt nytt kapitel i mitt liv kände jag att det är dax att börja blogga igen. Har gått och dragit på det länge men har inte riktigt känt för det och inte vetat hur jag ska börja.

Sist jag skrev var det påsk så det är ju gärna ett tag sen! Det har hänt massor! Jag har börjat jobba igen och har fått en fast tjänst i kommunen på 75%. Jobbar just nu på ett gruppboende för dementa och har sänkt mina procent till 60% till januari i alla fall. Det måste ju funka med både Patriks och mitt jobb nu när vi har Julia. Julia ska skolas in om någon/några veckor beror på när jag orkar.

Jag har äntligen tagit mitt körkort nu i somras! Så otroligt skönt att ha det! Vilken frihet!

Sen har ju lilla Julia utvecklats så mycket och redan hunnit fylla 1 år! Vi hade kalas här hemma i 3 omgångar och det var så roligt=) Julia springer på här hemma och pratar om allt möjligt, just nu är det kisse, theo, docka, va e de, mat, gott, momo osv. Underbara barn!

Det här nya kapitlet jag pratar om tänkte jag berätta lite om. Orkar inte skriva om precis allt men här kommer det.

I februari ringde jag till vårdcentralen för att få en tid till min läkare, fick en tid i mars. Kände att jag nu efter alla försök med min vikt gjort att jag har gett upp helt och hållet. Har verkligen försökt allt och kunnat gå ner i vikt men har sen gått upp det dubbla. Har varit överviktig sen jag var 7-8 år så nu kände jag att det fick vara nog. Efter allt med mitt höga blodtryck, svårt att bli gravid, jobbiga graviditeten och svåra förlossningen som förmodligen berodde på min övervikt. Så både läkaren och jag kom överens om att vi skickar in en remiss ang en gastric bypass operation alltså en magsäcks operation. Tiden gick och remissen blev skickad till Värnamo trodde då att jag skulle bli kallad för informations möte inom 3 månader för det var det dom sa. Men icke jag ringdeoch ringde och frågade hur det gick med min remiss men i Juni fick jag till svar att dom ska starta upp ett nytt team och börja operera i Eksjö i höst så min remiss hade blivit skickad dit. Så då fick jag vänta betydligt längre än vad jag hade trott så jag blev väldigt besviken. Men jag hade hela sommaren på mig att tänka över min eventuella operation och i början av september fick jag träffa en sjuksköterska i Eksjö ang operation. hon tog vikt, längd, bmi och pratade om operationen. Man fick förklara varför man ville göra operationen osv. Vi bestämde att jag redan då skulle börja gå ner i vikt. Nästa steg blev ett informationsmöte efter 2 veckor där man fick träffa kirurg, sjuksköterska, dietist, sjukgymnast, kurator och arbetsterapeut. Jag hade till detta mötet gått ner 2kg för att jag ville visa att jag är motiverad. alla besöken gick jätte bra och det var väldigt bra information. Patrik var med på grupp informationen med så han fick höra vad det handlar om, vilket var jätte bra! Sen skulle jag får vänta till slutet av oktober i början av november för att få min bedömning men fick tiden redan i början på oktober! Så jag blev ju jätte glad men visste ju inte om dom tyckte jag var en bra kandidat eller inte. Men jag fick träffa sjuksköterska först för att se om jag hade gått ner mer i vikt och det hade jag 4 kg närmare bestämt, kämpade på som bara den under denna tiden med motion och slutade med allt socker och det mesta fettet. Kirurgen kom och frågade hur jag själv kände inför allt och jag sa att jag vill detta och är tillräckligt motiverad för att klara det. Då fick jag ett JA! Blev genast jätte nervös men samtidigt så lättad efter alla besök och denna väntan. Då frågar han hur min tidsplanering ser ut fram över. Jag har inget på schemat sa jag. Då blir det operation om 4 veckor börja med pulver diet direkt. Då visste jag knappt om jag skulle skratta eller gråta, men självklart så otroligt skönt att det blev så snabbt ändå. Så fick operations datum den 2:a november. Började med pulver direkt som var väldigt tufft men jag har ju klarat det tidigare. så jag kämpade på och gick inte ner så mycket jag trodde jag skulle göra men fram till operation gick jag ner ytterligare 8 kg på 3 veckor och 5 dagar. Så sammanlagt 14 kg. Skönt det. Operationsdagen närmade sig och jag var nervös men försökte att inte tänka för mycket utan bara göra för var jag inte redo nu så är jag det aldrig.

På operations dagen skulle jag vara på sjukhuset vid kl 10 och skulle bli opererad efter lunch vid 13 tiden ungefär. Man fick byta om till underbara sjukhuskläder med mega trosor och sedan satte dom nål i armen och gav dropp. För jag kom ju in fastande och var hungrig och törstid. Väntade på att dom skulle sätta kateter för det var det jag var mest nojjig över tillslut satte dom den och det är ju så obehagligt för det gör ju lite ont sen känns det ju som man kissar på sig hela tiden typ. Kirurgen ringde ner till slussen där jag väntade redan vid 12 så jag fick gå med mitt dropp i handen och kissepåse i ficken för att gå till operation. Man ska gå ner för att lungorna ska vara i form till narkosen. Skit nervöst att behöva gå ner men när vi kom ner fick jag lägga mig i en säng utanför operationssalarna och vänta till det var min tur. Läste i en tidning och försökte att inte drabbas av panik. Men tillslut va det min tur. Kom in i operationsalen som var full av olika människor, fick lägga mig på en smal brits och lägga fötterna i varma påsar typ och fick en fin värme mössa på mig. Dom satte en nål till som dom gav mig antibiotika, medel mot illamående och smärt stillande. Sen efter det blev jag sövd. När man vaknade skulle man direkt flytta över sig till sin sjukhussäng vilket jag hade gjort men inte kommer ihåg. Operationen var klar på ca 2 timmar och jag fick ligga på intensiven till dagen efter. Jag hade väldigt ont och mådde väldigt illa. Inte lätt att spy när man är helt tom i kroppen precis. Magen ryckte som fan när man började hulka så det gjorde ju jätte ont men illamåendet beror på att man får starka doser av ketogan som är smärt stillande med morfin och det gör tydligen att man kan må illa. Man skulle upp och stå var 4:e timme för att hålla igång kroppen. En sköterska från operation kom och bad om ursäkt för dom hade av misstag lyckats få blått röntgen medel i mitt hår. Så nu har jag blått hår på min högersida där jag har mitt lila och svart! Det går verkligen inte bort. Har jag uppsatt så funkar det men om jag har nedsläppt ser det för jävligt ut! Så får försöka ta mig till frisören. Vi var 2 den dagen som opererades så vi fick vara i samma rum under hela sjukhusvistelsen. Så skönt för vi kom så bra överens och vi kände och mådde likadant hela tiden.

Dagen efter fick vi komma upp till avdelningen där drog dom katetern så vi slapp den och det var skönt det! Sen skulle vi upp och gå och hämta vätska själva. Trodde vi skulle få service hehe! Men icke vi skulle ut till dagrummet och hämta små skålar som innehöll 40 ml som vi skulle fylla med vatten, klar näringsdryck eller lightsaft. Som vi skulle dricka med tesked. Skit larvigt kanske det låter men det var riktigt tufft att få i sig all vätska man skulle. Den dagen gick åt att bara försöka röra på sig och vila för vi var helt slut. Sov inget efter operationen så andra natten gick mycket bättre men dom kommer och tar kontroller på en var 3:e timme så man syresätter sig bra och blodtrycket. På torsdag morgonen gick jag upp för att duscha vilket var underbart men var totalt slut efter det. Vi fick 1 dl fil och det var ljuvligt efter 4 veckor flyt och 2 dagar med bara vätska. Mådde bättre men hade fortfarande ont. På eftermiddagen fick vi träffa kirurgen som berömde oss så för vi hade skött oss så bra för ingreppet hade gått så bra för levern var i godform och det syntes att vi hade gått ner. Dom opererar laproskopiskt så jag har 6 små sår på magen som dom har häftat. Mycket bättre än ett öppet snitt!

Vi fick åka hem när vi hade fått i oss den vätskan dom ville så jag åkte hem kl 16 ungefär. Så skönt att komma hem men var helt slut och la mig vid 19.30. Sån otur för Julia blev sjuk precis när jag kom hem så hon har stökat på nätterna men nu i natt var det bättre. Dagarna handlar nu om att få i sig minst 1 liter vätska och 6 mål varav 3 är mellan mål. Varje mål ska innehålla 1,5 dl. Låter kanske inte mycket men det är knappt så man får i sig mer än 1 dl. Magsäcken rymmer bara 30 ml nu så det är inte ens en halv deciliter ju. Så första veckan nu fram till torsdag ska man bara äta flytande så som yoghurt, slät soppa, proviva, kräm och smothie men det ska vara helt slät och inte innehålla mycket socker. Men det är så gott att slippa pulver så är så glad för allt jag får äta, men har lite illamående emellanåt som gör att man inte vill äta. Har fortfarande smärtsamma hugg i vänster sida som sträcker sig upp i axeln, nacken och ryggen och håller i sig 30-60 minuter. Olidligt när dom kommer men det är luft som går runt tydligen. Dom sprutar in massa luft i magen under ingreppet så det är därför man har massa luft i kroppen. Men annars kämpar jag på. Jag hade gått upp ett kg när jag kom hem men det är vanligt för man får så mycket vätska i droppet. Så nu efter några dagar har jag gått ner det kilot och två till så nu har jag gått ner 16 kg sammanlagt! Skit skönt! Så nu börjar min resa till ett lättare och lyckligare liv!

Har ni läst så här långt är ni inte dåliga! Hehe vet att det blev mycket att läsa nu i med mitt första inlägg men hade så mycket att prata om! Tänkte lägga upp lite mer ingående information om operationen i ett senare inlägg för er som är intresserade att läsa om det. Bloggen kommer handla mycket om min operation och min resa. så om ni vill får ni gärna fortsätta läsa!=)

Patrik har varit hemma denna veckan och nu i helgen är Sofie och Erika här. Erika stannar tills på tisdags. Så skönt för jag behöver ju hjälp med Julia för att orka med mina dagar. Fick så fina presenter av Erika och Sofie igår. En björn borg parfym som luktade ljuvligt och ett jätte fint halsband=)

Ta hand om er! Kramar

3 kommentarer:

Eleonore sa...

Åhhh vad glad man blir när man läser din historia.
Önskar dig all lycka till med din resa och hoppas att allt går bra.
Ha det gott!!!
Kram Eleonore

Madde sa...

Älskar dig min ängel! Och finns alltid vid din sida! <3
Jag finner inga andra ord! Du är beundransvärt stark & god! <3

Det finns absolut inga hinder i världen som kan stoppa dig! Nu är du på rätt väg!!

Jessie sa...

Hallå gumman!
Va kul att du börjat blogga igen, spännande att få följa din resa! Tycker det är starkt av dig att dela med dig. Uppskattas nog av väldigt många!
Vad tufft det låter med hur du ska äta efter operationen, men du är stark och målmedveten så det fixar du!
16 kilo vännen! Jisses, grattis till det =)
Så fint av dina systrar att komma och hjälpa dig med Julia och allt runt omkring! Ni är lyckligt lottade som har varandra!
Sköt om dig nu och fortsätt kämpa på. Hoppas vi kan ses snart!
Många kramar <3