onsdag 2 februari 2011

Alla dessa frågor om dagis....

Hej!

Nu har jag fått så mycket frågor om vi får ha Julia på dagis när vi är lediga och varför vi har det. Så nu skriver jag ett inlägg så alla kan läsa så slipper vi få dom frågorna hela tiden!

Alla barn som har en placering ska ha rätt till 15 timmar i veckan oavsett om man jobbar eller ej, så kör dom i Solberga i alla fall och detta tycker jag är jätte bra för barnens skull. Julia är ibland på dagis när vi är hemma och då är hon mellan 9-14. Det är en jätte bra tid för då är hon med vid det mesta så som samling, lek, ute, mat och sova. Det är inte det att jag inte vill ha henne hemma med mig utan mer att hon ska vara där så hon är med i gemenskapen och är van vid att vara där. Hon älskar dagis och dom andra barnen vet vem hon är och hon är med i gemenskapen. Hade hon bara fått vara på dagis när vi jobbar hade det vissa veckor blivit 2 dagar och vissa kanske ingen dag. Detta hade blivit jätte dumt och jobbigt för Julia. Det handlar om 15 timmar inte 40 så jag tycker jag får massor med tid med henne i alla fall. Hon behöver vara ifrån oss med och hon lär sig massor på dagis. Julia är en pigg tjej med massor av energi och det får hon utlopp för på dagis. Ni får tycka och tänka hur ni vill om detta men det är så här förskolan och vi som föräldrar har kommit överens för att Julia ska må bra och ha det bra på dagis.

Nu när jag ska börja jobba 75 procent från och med Mars kommer det ju inte bli så här utan då blir det ju när jag och Patrik jobbar för det mesta.

Så nu fick ni svar på det :)

3 kommentarer:

.Malin sa...

Ingen har med att göra era val. Sen får man tycka vad man vill. Vi gör alla olika val och dte får man respektera! Jag är ju en av dom som tycker att barnen mår bäst av att vara hemma med sina päron så det är vi som formar dom. Därför mina inte börjat på dagis förrän dom va 3 år. =) Och man gör det man är anser är bäst för sina barn. Hade jag kunnat så hade jag haft dom hemma sålänge så möjligt.. =) Samt varit en hemmafru som kanske
bara jobbade några timmar i veckan och sen va hemma när barnen kom hem. Så är jag uppväxt. =) Mamma va alltid hemma när vi kom hem fram till mellanstadiet. Mys! =)
Men du.. Detta är MINA/VÅRA värderingar och du är ingen sämre människa för att du har henne på dagis 15 timmar i veckan! *kramas*
Så skit i alla nyfikna och frågvisa människor! ;)
Kram på dig snygging!

Johanna sa...

Bra inlägg tycker jag Mikaela. Jag som är förskollärare vet ju hur mycket barnen utvecklas när de är på förskolan. Men sen får ju givetvis varje förälder avgöra vad som är bäst för sitt barn. Tycker att det är perfekt när man har möjlighet att göra som ni, För då får ju inte Juila jätte långa dagar samtidigt som hon får vara en del i gemnskapen och bli social med andra barn och vuxna! Är ju så mycket barn lär sig av att vara tillsammans med andra barn som inte vi föräldrar kan lära på något annat sätt. Så tycker ni gör helt rätt som låter Julia få gå sina timmar även när ni är lediga. Det bästa är ju med att man kan välja, så känner ni inte för att läna henne en dag ni inte jobbar så kan hon ju vara hemma.

Jessie sa...

Har helt missat att ni fått kommentarer kring detta och att du skrivit detta inlägg..
Jag tycker ni och förskolan gör helt rätt i att låta Julia vara där även då du kanske är hemma! Barn mår bra av rutiner, och det skulle ju bli så hattigt för henne om hon vissa veckor kanske är där varje dag, någon vecka kanske bara 1 dag, och någon veckan kanske inte alls. Hattigt, och svårt att faktiskt komma in i gemenskapen och förskolans rutiner.
Och även om Julia mår jättebra av att va hemma med mamma eller pappa, så mår hon självklart jättebra av att få busa av sig och träffa kompisar på dagis också! :)
Jag tycker det är så synd att min lilla plutta inte fått plats på någon förskola än. Hon skulle älska det, och det skulle va så bra för henne! =)