tisdag 2 juni 2009

Vecka 29...=)

Hej igen=)

Igår gick vi in i vecka 29!..Jippi!=)
Tycker att magen växer sakta men säkert. Tycker själv att det har börjat synas i alla fall.

Idag var vi på besök hos barnmorskan=)
Allt såg bra ut och återigen blev jag lugn och kände mig trygg.

Sf mått(livmoderns tillväxt): 29 cm
Hjärtslag: 140/min
Blodsocker: 5,9
Blodvärde (hb): 125
Blodtryck: 140/80

Nu finns det en kurva som jag ska följa på tillväxten på livmodern och jag ligger över medel men inte för mycket. Förra gången för 3 veckor sen låg måttet på 25 och idag 29 så det har växt 4 cm sen sist. Det är mycket men inte för mycket som sagt. Många tror (även jag) att om sf måttet är stort så får man en stor bebis, men både barnmorskan och fakta som jag läser säger att det behöver inte alls vara så utan det kan vara att livmodern trycks uppåt, mycket foster vatten eller hur barnet ligger. Idag låg bebis med huvudet neråt sa hon=) Så häftigt att hon kan känna det!

Är jätte glad för att mitt blodtryck håller sig bra. Har varit samma nu dom senaste gångerna. Fick även veta min blodgrupp som var O rhd positiv. Det skulle vara en bra blodgrupp och även en vanlig. Kanske borde fundera på att bli blodgivare sen kanske? Det skulle jag kunna tänka mig faktiskt, nålar och blod fixar jag=)=)..Hehe.. Jag frågade lite frågor om lite olika saker men framförallt var den viktiga frågan: Kommer jag få bada i sommar? Hon sa att det är en vanlig fråga och självklart kan jag bada hela sommaren=). Men som hon sa att efter vattnet har gått kan man ju hålla sig på land inte för att det var något vetenskapligt bevisat men eftersom det är delade meningar om det så kan man stanna uppe. Men som hon sa vem går och lägger sig i sjön när vattnet har gått?..Hehe..

Barnet är 37 cm från huvud till häl och väger ca 1,2 kg. Än kan det fritt ändra läge och slå kullerbyttor i mammas mage. Det är vanligt att barnet sparkar mycket kring den här tiden men endel barn är mer stillsamma än andra.

Jag tycker att det känns som det har blivit lite tyngre, lite jobbigare att gå länge osv, blir så andfådd men värre ska det ju tydligen bli=)

Vissa dagar som idag är bebisen mer vild än tam och vissa dagar helt lugn. På tal om kullerbyttor så är bebisen så gullig och slänger sin späda kropp som en slägga mot magen ibland! Hela jag bara guppar och gungar=)=) Har för övrigt väldigt ont av foglossningen men ska till sjukgymnasten på fredag då får vi se vad hon säger.

Bild från idag=) Vecka 29+1...














1 kommentar:

Jessica, Johan & Tilde sa...

Hej tjejen!

Alltid så kul att läsa lite om vad som händer vecka för vecka och så :)
Och visst tjyven växer magen nu! Tycker du ser så fin ut, pigg och fräsch! :)
Roligt att du känner av bebisens gymnastik därinne :)

Hoppas allt är toppen med er!
Kraaam!