fredag 17 april 2009

Fredag!..

Hej

Idag har jag varit i stan och fikat med Erika, Jessica, Madde, Nella och Philip=)
Var jätte mysigt att träffa dom och särskilt Jessica, visste ju självklart vem Jessica var sen bf och läser hennes blogg så det var roligt att träffa henne på riktigt och prata! Urgullig tjej i alla fall=)=) Vi fikade som sagt och pratade om allt möjligt en del bebis snack eftersom Jesscia med ska ha barn i Oktober! Kan inte fatta hur många vi är som ska ha egentligen! Efter det gick Jessica hem och vi andra gick en liten stund på stan för att se om vi hittade något till Tony men det var rätt dåligt. Vi ska leta efter present nästa vecka istället, ska fira honom nästa helg. Sen åkte systrarna Frank och Philip hem. Erika och jag fortsatte gå på stan för vi väntade på ifall Johanna ville komma till stan men hon orkade inte efter jobbet idag. Så vi åkte båda hem. Det var rätt skönt för jag hade så ont i ryggen efter promenaden på stan och är skit trött nu.
Nu har Tyson åkt till Conny så nu är helgen valp fri, faktiskt skönt för det är sånt evigt spring, uppassande och dålig sömn. Patrik är i stan för att fixa lite med bilen, vi har besiktning i morgon och det går säkert inte bra pga av att det är en del fel på bilen som vi inte vet orsaken till. Hoppas det inte går allt för dåligt bara. vi ska bara sitta hemma sen och ta det lugnt tror jag, orkar nog inte mer idag ändå.
I morgon har vi inte mycket planerat men funderar på att åka till Jönköping kanske för att gå och kika på IKEA, för att se lite vad vi vill ha till bebis, sen åka och titta på lite trädgårds grejer. Får se om vi åker, för då passar vi nog på att träffa Johanna och Tony lite om dom är hemma=)

Lovade ju att jag skulle skriva om graviditeten med=)
Är i vecka 22 nu bebisen rör sig lite varje dag! Det ska ju bara blir mer och mer nu och kraftigare sparkar, så det ska bli spännande. Som jag skrev så hade jag varit hemma tisdagen och onsdagen från jobbet. Ringde till läkaren på tisdagen och fick en tid på onsdagen för det går inte att jobba när jag har så här ont. Det påverkar både mitt jobb och hur jag presterar sen är det frustrerande för mina arbetskamrater när dom måste ta det tunga lasset hela tiden. Gick in till läkaren på onsdagen och allt gick fort för han visste mina problem och bad mig förklara varför det hindrar mig men han sa att det visste han redan sen innan, men han ville höra det med mina ord. Så han sjukskrev mig helt nu till den 28 juni tills jag ska gå på havandeskapspenning. Han skrev väldigt utförligt för det är svårt att få en beviljad sjukskrivning när man är gravid men han hade skrivit mycket och gjort det noggrant sa han. Det är med delad känslor jag ser på det här med sjukskrivning, det är ju självklart otroligt skönt att slippa ha denna pressen på mig att jag måste prestera när jag är på jobbet och att slippa ha den här värken, jag har så ont på jobbet och efter en arbetsdag så kan jag knappt röra mig och så ska det inte vara. Blir jobbigt nu att gå hemma ända tills Augusti, man tänker så mycket när man bara går hemma och man gör ingen nytta direkt heller! Men ska försöka att inte tänka för mycket för då gräver jag bara ner mig själv och börjar må psykiskt dåligt istället. Jag har tänkt att planera olika sysselsättningar nu som jag kan göra framöver så jag har lite på schemat! Nog om det..

Efter besöket hos läkaren hade jag tid hos barnmorskan hon tog urinprov och blodtrycket som var bra!..Skönt.. Fick mitt moderskaps intyg som ska skickas in till försäkringskassan och ett papper om faderskaps bekräftelse, det ska alla pappor skriva på när man inte är gifta, är så enligt svensklag. Trodde att man gjorde detta efter barnet var fött men enligt barnmorskan så kunde man göra det innan så man hade det gjort. Så det ska vi göra sen.
Hon kände på magen för att se vad kanterna till livmodern va och den var vid naveln precis som den skulle sa hon, så hittills växer den som den ska, nästa gång jag ska dit den 13 Maj så börjar hon göra en kurva på livmoderns tillväxt för att se så man följer den och bebisen växer som den ska. Lyssnade även på hjärtljud som var 142 slag i minuten! Hon sa att det var en pigg bebis så det var kanon! Skönt att veta allt allt verkar gå bra=) Frågade även om vikten för jag är ju redan överviktig och är ju rädd för att gå upp för mycket. Jag har gått upp 5 kg nu och när jag sa det till barnmorskan så tyckte hon inte alls att jag behövde oroa mig för 5 kg herregud du har ju gått halvvägs. Men har du turen så slipper du gå upp så när du är kraftig för bebisen tar mycket utav det som redan finns=). Men nu vet ju inte framöver hur det går eftersom jag är så begränsad och kan inte röra mig så mycket. Sen äter jag inte alltid så bra heller. Men det går som det går! Magen är ju inte så mycket förändrad förutom att jag tycker att jag är lite mer tjock om magen då, men kan ha min väst på mig och den kunde jag inte ha på mig när jag vägde som mest! Men samtidigt som jag vill ha en gravid mage så ska jag nog vara tacksam att jag slipper den lite för det är väldigt jobbigt sen när den väl kommer kan jag tänka mig.

Förutom värken som jag har så mår jag relativt bra. Visserligen har jag fortfarande illamåendet ca 2 timmar efter frukost men som ofta hjälps med postafen. Inte varje dag, men särskilt om jag ska iväg på något. Humöret är bra tycker jag i alla fall hade ju lite humörsvängningar som alla andra innan jag blev gravid och det är bara ibland jag blir lite överkänslig! Hehe, än så länge=) Nu känns det att det har börjat bli lite tyngd för man orkar inte med riktigt lika mycket längre men det är ju väntat.

Jisses vad jag skriver! Nu ska jag krypa ner i soffan och läsa den nya familjelivs tidningen som kom idag! Det är gravid special=)=)

Ha en toppen helg!!! Många kramar...

Inga kommentarer: