tisdag 20 december 2011

Julen och stressen..

Varje jul har inneburit stress för mig sen jag flyttade hemifrån och skulle sköta allt själv med julklappar, mat, bak, städ, ekonomi osv. Detta året köper vi mycket mindre julklappar, det blir främst till alla barn. Vi ska inte fira julen hemma utan hos min moster, där hon och syster Sofie ska ordna med allt handlande och lagande av mat. annars har vi alltid knytkalas och alla kommer med mat som ska värmas och det blir ett evigt stressande och kaos. Vi burkar vara ute i sista sekund med våra julklappar, medan i år har vi redan allt klart. Varför stressar jag nu då?? Fråga någon som vet!?. Jag tror det är för att jag har stressat så varje jul förr att jag förknippar julen med att man ska stressa och fixa med en massa. Men detta året kan jag ju faktiskt bara njuta och ta det lugnt före jul! Patrik är ledig från och med i morgon och det vi har kvar att göra innan jul är att slå in julklappar, städa av lite, griljera skinka och göra julköttbullar. Så nu måste jag försöka varva ner för jag sover till och med oroligt och får ångest av all denna inre stress jag bygger upp!

Vi har hela jul helgen planerad, eftersom vi båda har skilda föräldrar blir det mycket julfirande och många ställen att besöka. Julafton äter vi frukost hos Patriks bror med familj sen åker vi till min moster i Växjö och sover där till juldagen. Juldagen åker vi från moster direkt till min pappa på middag. Annan dagen har vi först kalas för syster Sofie som fyller år och efter det blir det sista julfirandet hos Patriks mamma med släkt! Så full rulle. Men nu innan kan jag ju faktiskt passa på att ta det lugnt! Det är precis som jag letar efter något att stressa över!

I morgon ska Julia på julfirande på dagis och medan hon är där åker Patrik och jag på Aouroa samtal på förlossningen i Eksjö. Blir spännande och se hur samtalen kommer läggas upp framöver!

Ta det så lugnt ni kan och försöka att njuta och ta vara på varandra nu under julen.

Julen ska ju handla om kärlek, gemenskap och tacksamhet!

Inga kommentarer: