torsdag 2 februari 2012

Blåbärsrutor..

(bilden är lånad i från bloggen kryddburken)

Det här behöver du :

5dl blåbär
3 ägg
4 dl strösocker
150 gram smält smör el. margarin
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR :
Rör hastigt ihop ägg, socker och det smälta smöret. Tillsätt vaniljsockret + mjölet. (det ska inte vara något bakpulver).
Smörj en ugnsfast form ca 25*30cm. Bröa formen med ströbröd och häll i smeten. Täck smeten med ett lager blåbär, frysta går bra! Grädda ca 50 min 200 grader. Gräddningstiden beror lite på hur mycket blåbär du har på. Jag tog ganska rejält med blåbär så att det blev ca 2cm täcke ovanpå smeten. Så minskar du ner på blåbären dra ner lite på gräddningstiden!
Vill du göra kakan i långpanna så dubbla mängden recept.

Jag gjorde i en långpanna och dom blev kanon goda, lite sega och kolaaktiga :) Påminner om en ljus kladdkaka nästan tyckte jag. Jätte smidigt att ha med Julia när jag bakade dessa eftersom man bara blandar ihop allt så inget kan ju gå fel direkt, hehe ;)

Ska snart lämna lillan på dagis, sen ska jag hem och fixa iordning mig lite för att sen bege mig in till stan och fika med Sofia och lille Leon :) I eftermiddag ska jag till Eksjö för ett samtal på aurora igen.

Hejsvejs

Inga kommentarer: