tisdag 31 mars 2009

Tisdag...

Hejsan!

Tog det lugnt i helgen som planerat,men har haft ont hela tiden.
Ringde och sa att jag skulle jobba igår och gick till jobbet men bröt nästan ihop innan jag kom dit, allt känns så jobbigt och det tar emot när man har ont. Ville verkligen inte jobba men försökte, ringde till barnmorskan från jobbet som gav mig en tid hos läkaren vid 13.30. Erika var snäll som följde med. Träffade en tjej i väntrummet som med skulle ha barn tror hon var i v. 22. Pratade om allt möjligt sen fick hon min msn så vi kan prata lite, kanske kommer vi på samma föräldrar utbildning sen?=) När jag kom in till läkaren undersökte han mig och såg att jag har en bäckesänkning på höger sida men inte på vänster detta kunde göra att jag fick ont av ischasen på vänster sida, bäckenet ska ju sänkas men helst lika mycket samtidigt. Han undersökte ryggen och svanskotan, inte på det mest behagligaste sättet jag varit med om men han fick i allafall reda på vad det var som var fel. Han frågade om jag hade trillat och satt mig på rumpan ofta när jag var mindre. Ja svarade ju jag klantig unge som man var och fortfarande är=)..När man är gravid och hormonerna flödar luckras ben och benvävnad upp i hela kroppen och eftersom jag kanske tidigare har haft en spricka eller något i svanskotan så blir det mycket värre nu när allt luckras upp. Detta kommer förmodligen bara bli värre ju tyngre jag blir i graviditeten så han sa att det kommer nog inte går över förens barnet är fött. Det är tydligen väldigt ovanligt att få sån här värk med första barnet. Han gav mig inget hopp om att det kunde försvinna utan han sa att det finns inget att göra. Inget hjälper varken akupunktur,sjukgymnastik eller bäckenbälte. Om jag inte hade varit gravid hade det funnits hjälp, dom hade kunnat spruta in kortison eller göra något mjuk ultraljud tror jag det var men som sagt bara om jag inte vore gravid. Så han sa att det enda jag kan göra är att inte gå upp för mycket i vikt. Det är inte det lättaste när man inte kan gå och motionera när man har ont, så nu gäller det att hålla igen på maten. Han sjukskrev mig halvt av 65 % och jag får inte jobba mer än 3 timmar per dag och då fram till v. 32 tills jag förhoppningsvis får havandeskaps penning, han satte först hela graviditeten men då får jag ingen havandeskaps penning så han satte dit istället. Blev chockad av att han sjukskrev mig och så pass länge, trodde han skulle sjukskriva mig max 2 veckor och att jag skulle få gå på akupunktur. Men icke sa nicke. Blir det värre med tiden som läkaren sa att det troligtvis blir så blir jag fullt sjukskriven men det är ju absolut inget jag vill! Vill inte gå resten av graviditeten med värk, herregud det är 20 veckor kvar!! Det hade ett namn det jag led av men det var så svårt att tyda det han skrev men det är ungefär det jag har skrivit om. Blev deppig nästan direkt av att veta att det inte fanns något jag kunde göra som hjälpte inte tabletter eller något biter, fast fick ett tips av barnmorskan att jag skulle köpa en vetekudde som man kan värma för värme kunde stimulera lite. Hon sa även att jag inte ska göra saker som gör ont för då kan jag förvärra saken. Men hur lätt är det. Om jag står och hjälper en person på jobbet kan jag inte bara sluta och gå där ifrån då måste jag vara där tills det är klart. Vi får se hur allt går, jag tänker vara optimistisk och hoppas på att det i alla fall inte blir värre för då blir detta en väldigt jobbig tid framöver. Tråkigt för dom på Nedre nu att försöka få ihop ett schema till mig som kommer funka, vi får se vad dom kommer fram till. Har ju vikariatet till Maj. Nu lär hon ju inte förlänga mig när hon vet att jag är sjukskriven.

Idag ska jag hem till Madde gumman ska bli så skönt att bara få komma bort från allt och få prata av sig lite. Erika, Nella och Philip ska med också=) Så får man skrattat lite..

Igår gick jag in v.20..tiden går fort. Jag känner inte bebisen så ofta än, bara lite och om jag har tur varje dag, men nu framöver blir det bara oftare och oftare=)..Ska bli underbart!

Nu kan jag inte sitta här mer känns som jag sitter på ett spett eller nått...

Ha en bra dag! Kramar

Inga kommentarer: