tisdag 5 juli 2011

Mandelkakor med Blåbär :)


Ingredienser

2 dl blåbär eller andra bär, t ex hallon eller röda vinbär
125 g smör
2 1/2 dl sötmandel (ca 150 g)
1 msk finrivet citronskal
4 dl florsocker
0,8dl vetemjöl
5 äggvitor
florsocker till garnering

Gör så här:

1.Sätt ugnen på 200°C. Smält smöret. Mal mandeln i mandelkvarn eller mixa fint i matberedare ( jag köpte färdig malt på lidl, billigt och smidigt! ).
2.Blanda mandel, citronskal, siktat florsocker och vetemjöl i en skål.
3.Tillsätt äggvitorna och blanda runt. Vispa ner det smälta smöret.
4.Ställ ut 16 mazarinformar av aluminium på en plåt. Häll smeten i formarna. Fördela blåbären i mitten på varje form.
5.Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt kakorna svalna. Sikta över lite florsocker vid servering.

Dessa underbara kakor har jag bakat idag, lätta och väldigt goda. Smakar nästan som marzariner :) Jag hade ingen citron i för jag tycker det står med i nästan alla recept så jag skippar oftast det. Men det är säkert gott i dessa kakor! De blir väldigt fina med :)

Idag har vi varit i stalpet utanför Aneby och tittat på vattenfallet, så vackert och mysigt där. Dom har även ett litet fik så vi fikade lite:) Julia tyckte det var jätte spännande och ville inte åka hem, som vanligt hehe :)

Nu ska jag mysa med min stora älskling innan sängen väntar :)

1 kommentar:

Syster Erika sa...

va fina de blev :) Ska med baka dom nu då :) kram!